Ismakogie is werken aan je gezondheid

Agnes Brügger
Orthodondist en Ismakogiedocent
Een verkeerde stand van de kaken werkt door op het hele lichaam. Het Ismakogisch dragen van het hoofd vermindert de verkeerde spanning en houding

 

Annie Cuppen- Hurkmans
cursist
Door kennis te maken met Ismakogie heb ik pas geleerd hoe belangrijk het is dat je lichaam pas in balans kan komen door de juiste houding aan te leren. Ik vind Ismakogie iets heel speciaals wat het met je lichaam doet. Door de geleerde eenvoudige basisoefeningen waarop je merkt dat je wervelkolom recht gestrekt wordt door alleen alle twee je hielen in de grond te duwen\ veren en gelijktijdig je bekken kantelt en veel spieren en gewrichten ook meedoen. In je voeten en handen zit veel kracht om je lichaam in ballans te houden, als je dat geleerd hebt. Omdat je bij elke beweging leert bij inspanning uit te ademen en bij ontspanning komt de inademing vanzelf, wat van groot belang is voor je hele welzijn. Een goede ademhaling geeft me veel rust. Dat gebeurt bij alle oefeningen tijdens de gezellige lessen op muziek. Ik heb ook geleerd mijn voeten op de juiste manier te gebruiken en af te wikkelen. Dit om beter rechtop te lopen, te staan zonder moe te worden. Ook het Ismakogisch gaan zitten en moeiteloos op staan, of recht de trap op lopen. Iets optillen of bukken wordt door de juiste houding veel soepeler en voor rug en knieën nooit belastend. Om dit zelf met jouw lichaam te bereiken is het zo fijn dat er Ismakogie is. Voor alle leeftijden. En je voelt je daardoor veel beter in je vel zitten. Zelf kan ik het al jaren geen dag meer missen, tijdens mijn dagelijkse dingen thuis of op mijn werk. Dat ik door Ismakogie ook een blijder mens wordt, straal ik vanzelf uit.

 

Annie Esser
Ismakogiedocent
Ismakogische oefeningen hebben bij problemen heel vaak een therapeutisch effect.

 

Annie van der Steeg
cursist

Ismakogie is voor mij een wegwijzer die mij helpt ook in de rolstoel mijn spieren en daardoor mijn hele lijf op een zachte manier in vorm te houden. In de loop der jaren dat ik ismakogie beoefen zijn de “oefeningen” in mijn lichaam geïntegreerd en behoud ik ook in de rolstoel een goede houding. Wel moet ik mijn onwillige benen nog geregeld bij de les houden, de bewustwording hiervan is ook zinvol voor mijn ziekteproces, een langzaam progressieve verlamming van de benen.

 

Carine Engelen-Fraikin 
Ismakogiedocent
Door intensief samenspel van alle willekeurig spieren dé manier ontdekken om altijd en overal kleine en bijna onzichtbare bewegingen uit te voeren  en daarvan te genieten. Ismakogie verbetert onze lichaamshouding en verstekt ons gevoel van eigenwaarde.

 

Dr. Edith Lauda
Ismakogiedocent Wenen
“Ismakogie verstevigt de contouren, breekt vet af, zet de peristaltiek aan, bevordert de haargroei, werkt optimaal op de hartactie en maakt het lichaam vrij in zijn bewegingen en veerkrachtig. We moeten er wel iets voor doen, om onze spankracht te behouden: A. Natuurlijk bewegen en onze spieren trainen, in plaats van alles te laten hangen en ons te laten gaan. B. Onze houding- en beweging harmoniseren. Ons op de goede lichamelijke manier gedragen bevorderd onze gezondheid en houd ons ook langer fit en prettig.

 

Henny Heuff  
Ismakogiedocent
Deze manier van leven en denken wil  ik doorgeven want eenmaal geleerd, geeft ze een ongelooflijk plezier en verrijkt het  leven zowel geestelijk als lichamelijk. De leer van Anne Seidel is niet aan vrije tijd gebonden, integendeel, de bewegingen zijn onafhankelijk van plaats en tijd uit te voeren. Wat zich eerst in het hoofd afspeelt, wordt door de spieren uitgevoerd. Door deze intense verfijning ontstaat gevoelszin in het hele lichaam.

 

Hertha Kolar
Ismakogiedocent Wenen

Voor professor Anne Seidel ging het met de name om de kwaliteit van bewegingen in het algemeen en die van de bekkenbodem in het bijzonder. Welk effect heeft de contractie van de spieren van de bekkenbodem op de rest van het lichaam? Is dit tot in het hoofd, tot in het gezicht voelbaar? “Alle lichaamsopeningen reageren gemeenschappelijk.

Eleonora Trittenwein
Ismakogiedocent 95 jaar Wenen
Ismakogie….. Je leeft het……

 

Elly Hoekstra
Ismakogiedocent
Ontdek je eenmaal dat de Ismakogie de kans biedt om tot op hoge leeftijd geestelijk en lichamelijk actief te blijven zonder je lichaam te overvragen, dan zul je beslist meer willen “voelen”.

 

Elly Peters
cursist
Door het leren van bewust aanspannen en rustig terug laten vloeien van spieren naar de rustspanning ontdek je hoe spieren in je lichaam reageren. Hierdoor krijg je op den duur een betere manier van bewegen en een betere manier van staan, zitten, lopen enz. Je krijgt een “betere” basishouding in plaats van  te hangen in een stoel. Bijvoorbeeld iets oprapen van de grond, doe je niet door je rug te buigen maar je heupen worden het draaipunt van je lichaam en dit voelt veel aangenamer voor je rug. Je gaat met plezier bewegen als je voelt wat de gevolgen zijn. Het is een spierkettingreactie, waarbij langzamerhand alle spieren in je lichaam constant getraind worden en waarbij je de spieren beter leert te ontspannen.

 

Doke van der Neer
Ismakogiedocent
In 1983 maakte ik kennis met Ismakogie. De eerste les was een openbaring. Toen ik naar huis ging voelde ik me energiek en tegelijkertijd heel ontspannen. Het was heerlijk om oefeningen te doen om mijn spieren in conditie te brengen, mijn gewrichten soepel te houden en dat alles zonder me te forceren. Tegelijkertijd leerde ik het belang van een correcte houding zowel tijdens de oefeningen als in het dagelijks leven. En ik leerde de samenhang in mijn lichaam te voelen en bewust te ervaren dat het effect van voetoefeningen doorwerkt in mijn bekkenbodem, buik en wervelkolom en zelfs in mijn gezicht.

 

Herma Smeenk-Nieuwland
Ismakogiedocent

Mijn uitgangspunten zijn altijd, dat iedereen met lichamelijke beperkingen (o.i.v. aanleg of verworvenheden)
toch kan genieten van Ismakogie, die ingesteld is op de mogelijkheden van de cliënt.

 

Ika Rau
Ismakogiedocent Wenen
De gezonde menselijke houding wordt mede bepaald door de spieren van het bewegingsapparaat. De spieren omsluiten het lichaam als een korset. Zij zijn bijna nooit in een totale ontspanning. Een zacht wiegende beweging tussen de rustspanning en de lengtespanning is de ideale “schwingung”. Het wezenlijke en daarmee ook het belangrijkste is het heerlijke gevoel van het ervaren van het spel van de spieren.

 

Jan Pieter van Lieshout
dansmeester
Het bijzondere aan de Ismakogie vind ik dat het niet alleen aan de buitenkant, maar ook in je binnenste werkzaam is. Het is juist deze combinatie die maakt dat ik de Ismakogie zo indrukwekkend vindt.

 

Piet Goorts
cursist
Ismakogie was voor mij 2 jaar geleden nog geheel onbekend. Voor het eerst hierover een artikel gelezen in het Brabants dagblad. Ismakogie is voor mij een dagelijks terugkerend -en op elk willekeurig moment en locatie toepassen- van de zelf bewust uit te voeren bewegingen. Die zowel staand, zittend en liggend bewust gedaan worden, waardoor de bij mij al meer dat 30 jaar bestaande rugpijn klachten tot een minimum zijn teruggebracht. (Het goed luisteren naar je eigen lichaam) Het leuke is dat ik de oefeningen zelf, zelfbewust uitvoer. Zowel met de grote als kleine fijne spieren zachte oefeningen. Ismakogie dat ben ik zelf, dat heb ik altijd bij me. Door de goede  Ismakogie lessen zijn mijn sta-, loop-, zithouding (ook in de auto) en fietshouding sterk ten goede verbeterd.